Ιουλίου 27, 2021

Κινηματογράφος

Παράσιτα
Από Χρήστο Μήτση 

Ο φετινός Χρυσός Φοίνικας των Κανών ξεκινάει από εκεί που τέλειωσε ο προηγούμενος («Κλέφτες Καταστημάτων»). Είμαστε ακόμη στην Άπω Ανατολή, συγκεκριμένα στη Σεούλ, και πάντα στη σκιά του ασιατικού οικονομικού θαύματος. Η τετραμελής οικογένεια Κιμ ζει σε ένα μικρό υπόγειο που πλημμυρίζει με την πρώτη ευκαιρία κι επιβιώνει με εφήμερες μικροδουλειές, σχεδιάζοντας φτηνο-κομπίνες κι ελπίζοντας, γενικά κι αόριστα, σε ένα καλύτερο αύριο.

Αυτό μοιάζει να γλυκοχαράζει όταν ο μικρός γιος Κι-γου προσλαμβάνεται ως καθηγητής αγγλικών της μικρής κόρης του κ. Παρκ. Πρόκειται για έναν εύπορο πατριάρχη μιας –επίσης τετραμελούς– οικογένειας, η οποία γρήγορα θα χρειαστεί κι έναν «art therapy» καθηγητή για τον γιο της. Εξπέρ στις πλαστογραφίες, η αδερφή του Κι-γου θα παρουσιαστεί στο μοντέρνο κι ευρύχωρο σπίτι των Παρκ ως γνωστή του από το κολέγιο, θα πιάσει δουλειά και θα οργανώσει με τους υπόλοιπους Κιμ την πλήρη «εισβολή» της φτωχής τετράδας στη ζωή της πλούσιας.

Ποια είναι τα παράσιτα της υπόθεσης; Με έναν μεθοδικό, φαινομενικά χαλαρό κι ευχάριστο μα στην πραγματικότητα ύπουλο αφηγηματικό τρόπο, ο δοκιμασμένος σε κάθε κινηματογραφικό είδος Μπονγκ Τζουν-χο («Memories of Murder», «Ο Επισκέπτης», «Mother», «Snowpiercer») εναλλάσσει δεξιοτεχνικά την απόσταση που κρατά ο φακός από την κάθε οικογένεια. Τη μία στιγμή οι Κιμ παρουσιάζονται ως άξεστοι οπορτουνιστές και την άλλη γίνονται συμπαθείς ως απόκληροι ενός κόσμου πλαστών ευκαιριών.

Οι ατσαλάκωτοι Παρκ μοιάζουν ψυχροί και άσπλαχνοι μέσα στην αποστειρωμένη ευδαιμονία τους, δεν μπορείς όμως να μη σταθείς στο πλευρό τους όταν εξαπατώνται από τους ανθρώπους στους οποίους έχουν δείξει εμπιστοσύνη. Αλλά και πάλι, οι αμφίσημες διαθέσεις θα αλλάξουν άρδην όταν η παράδοξη συμβίωση βγάλει στην επιφάνεια (κυριολεκτικά!) μερικά καλά κρυμμένα μυστικά, ανατρέποντας τα δεδομένα ενός προβλέψιμου κοινωνικού δράματος.

Από τη γλώσσα και τη συμπεριφορά των ηρώων μέχρι την εμπνευσμένη σκηνογραφία (το άθλιο υπόγειο απέναντι στην πολυτελή μεζονέτα), η ταινία τονίζει, ακόμη και πλανοθετικά, το διαφορετικό modus vivendi των δύο οικογενειών, υπογραμμίζοντας έντονα την αδυναμία συνύπαρξής τους. Η κοινωνική κριτική του Μπονγκ Τζουν-χο, όμως, δεν είναι μετωπική κι ετοιμοφόρετη. Αντίθετα, φωτίζει από κάθε πιθανή οπτική μια πραγματικότητα χτισμένη πάνω στις ταξικές αντιθέσεις κι εξερευνά με αξιοθαύμαστη κινηματογραφική πρωτοτυπία τις αντιδράσεις που αυτή γεννά: απελπισμένες, βίαιες, λυτρωτικές όσο και αυτοκαταστροφικές.

Ευθυγραμμισμένη στην ίδια απρόβλεπτη λογική είναι και η σκηνοθετική ματιά του πάνω σε όσα –σχεδόν σουρεαλιστικά όταν φτάσουμε στο φινάλε– συμβαίνουν. Έτσι εκστατικοί απολαμβάνουμε το συναρπαστικό σλάλομ της ανάμεσα σε στιλ, διαθέσεις και είδη: κλειστοφοβικό θρίλερ, ψυχαναλυτική αλληγορία (ευφυέστατη η χρήση της επιφάνειας και του υπογείου), πικρή κωμωδία, πολιτική σάτιρα και γκροτέσκα φάρσα. Αναμφίβολα η τολμηρότερη κινηματογραφική πρόταση της χρονιάς.

Ν. Κορέα. 2019. Διάρκεια: 132΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Κινηματογράφος

Με «ένα όνειρο τρελό» ταξιδεύουμε στο teaser της «Ευτυχίας»
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Υπό τους ήχους του τραγουδιού «Όνειρο Απατηλό» συστηνόμαστε στον κόσμο της «Ευτυχίας», της πολυαναμενόμενης νέας ταινίας του Άγγελου Φραντζή («Ακίνητο Ποτάμι», «Σύμπτωμα») - της πρώτης σε παραγωγή της εταιρίας Tanweer, η οποία μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τη ζωή της σπουδαίας στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου.

Στο teaser παρελαύνει όλο το cast της ταινίας, με το πρωταγωνιστικό δίδυμο Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Κάτια Γκουλιώνη να ενσαρκώνει τη δημιουργό σε διαφορετικές φάσεις της ζωής της. Μεταξύ άλλων εμφανίζονται επίσης ο Θάνος Τοκάκης στο ρόλο του επιστήθιου φίλου της Λουκά, ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης που υποδύεται τον δεύτερο σύζυγο της Παπαγιαννοπούλου, ενώ τις κόρες της Μαίρη και Καίτη ενσαρκώνουν οι Ευαγγελία Συριοπούλου και Λίλα Μπακλέση, αντίστοιχα.

Το σενάριο υπογράφει η Κατερίνα Μπέη και σύμφωνα με την επίσημη σύνοψη της «Ευτυχίας»:
«Ένα κορίτσι, μικροπαντρεμένο, ταξιδεύει από το Αϊδίνι στην Ελλάδα με τη μητέρα και τις δύο της κόρες. Στο πλοίο του ξενιτεμού παίρνει απόφαση να μην αφήσει τη ζωή να την προσπεράσει, αλλά να τη ζήσει, όπως θέλει. Και τη ζει! Γράφει ακατάπαυστα σε ό,τι πιάνει το μελάνι, από χαρτοπετσέτες και κουτιά από τσιγάρα μέχρι υπόλοιπα λογαριασμών. Καπνίζει, ερωτεύεται με πάθος, χαρτοπαίζει με θράσος σε πολυτελή σαλόνια, αλλά και σε παράνομα υπόγεια. Μία δασκάλα που γίνεται ηθοποιός στα μπουλούκια και στο θέατρο, μία ποιήτρια που γίνεται η μεγαλύτερη Ελληνίδα στιχουργός του λαϊκού τραγουδιού. Συνεργάζεται με όλες τις διάσημες μουσικές προσωπικότητες της χώρας, από τον Βασίλη Τσιτσάνη και τον Απόστολο Καλδάρα, ως τον Μανώλη Χιώτη, τον Αντώνη Ρεπάνη και τον Μάνο Χατζιδάκι, υψώνοντας θαρραλέα ανάστημα, σε έναν σκληρό και τυπικά ανδροκρατούμενο κόσμο».

Διαβάστε τις εντυπώσεις μας από τα γυρίσματα της ταινίας εδώ. Η «Ευτυχία» κυκλοφορεί στις 19 Δεκεμβρίου.

Δείτε το teaser της «Ευτυχίας»:

Κινηματογράφος

Χρήστο Μήτση 

Με πλήθος φεστιβαλικών διακρίσεων (Χρυσή Άρκτος στο Βερολίνο για τον «Γάμο της Τούγια»), ο 54χρονος Κουάν Γουάνγκ είναι από τους διασημότερους εκπροσώπους της «έκτης γενιάς» των Κινέζων σκηνοθετών. Περιγράφοντας μια χώρα που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς, αντιπαραθέτει συχνά τον μοναχικό αγώνα δυναμικών γυναικείων χαρακτήρων άλλοτε με μια πολύβουη αστική πραγματικότητα και άλλοτε με ένα αδιάφορο, παρθένο φυσικό τοπίο.

Όπως αυτό της αχανούς μογγολικής στέπας, στο μέσο της οποίας ένας 18χρονος αστυνομικός αναλαμβάνει να φυλάξει μόνος του τη σκηνή ενός εγκλήματος. Μια 35χρονη κτηνοτρόφος έχει σταλεί να τον βοηθήσει. Απομονωμένοι, περνούν μαζί μια ερωτική νύχτα και η γυναίκα μένει έγκυος.

Το αβγό επανέρχεται ως σύμβολο αναπαραγωγής και μνήμης, ο χρόνος κυλά με ρυθμό που ενώνει ανθρώπους και φυσικό περιβάλλον. Μακρινά πλάνα, τα οποία με αργό, τελετουργικό τέμπο πλησιάζουν όλο κι εγγύτερα στα πρόσωπα, ενώ αποτυπώνουν ένα στοχασμό πάνω στον κύκλο της ζωής με απέριττο ρεαλισμό που αγγίζει το εθνογραφικό ντοκιμαντέρ. Η art αποστασιοποίησή του εξελίσσεται μεθοδικά σε ένα συγκινητικό ερωτικό δράμα, το οποίο απευθύνεται σε υπομονετικούς, εκπαιδευμένους σινεφίλ.

Κίνα, Μογγολία. 2019. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: STRADA FILMS


Öndög
Δραματική | 2019| Εγχρ.

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
Έλλη
Ακαδημίας 64 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο)

2103632789

DOLBY DIGITAL

Παρ.-Κυρ. € 8,00. Δευτ., Τρ. & Πέμ. € 7,00. Κάθε Τετ. € 5,00

Πέμ.-Τετ.: 18.30

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ
Δαναός
Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου)

2106922655

€ 8,00, 3D € 10,00, φοιτ. (Δευτ.-Πέμ.) € 6,50, παιδ. € 6,50. Τετ. γεν. είσ. € 5,00, ταινίες 3D € 7,00 (εκτός αργιών). Τηλ. αγορά εισιτηρίων με πιστωτική κάρτα στο τηλ. 2106922609. Ηλεκτρονικές κρατ.: www.danaoscinema.gr

Αίθουσα 1 Πέμ., Παρ., Δευτ.-Τετ.: 17.00/ 19.00

ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚHΦΙΣΙΑ
Διάνα
 Περικλέους 14, Μαρούσι (ΗΣΑΠ Μαρούσι)

2108028587

DIGITAL

€ 8,00, φοιτ. € 6,50, παιδ. € 6,00, Τρ. & Πέμ. € 6,50, Τετ, € 5,00 (εκτός αργιών). Δωρεάν Parking

Πέμ.-Τετ.: 18.00

ΠΕΙΡΑΙΑΣ & ΠΕΡΙΧΩΡΑ
Δημ. Κιν. Όνειρο Ρέντη
 Μπαλτατζή & Χρ. Σμύρνης 84 (έναντι Factory), Αγ. Ιωάννης Ρέντη

2104830330

DOLBY ST.

Δευτ., Τρ. € 5,00, Τετ., Πέμ. € 6,00 (2 άτομα), Πέμ.-Κυρ. € 6,00. Φοιτ., παιδ., μαθητ., άνεργοι, συνταξ., € 5,00.

Κινηματογράφος

Οι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες την Πέμπτη 10/10
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο

Μια σπαρακτική ιστορία αγάπης, ο Ντιέγκο Μαραντόνα και μια sci-fi περιπέτεια του Ανγκ Λι έρχονται στους κινηματογράφους.

Το Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται
Βραβείο σεναρίου στις Κάνες για ένα παθιασμένο ρομάντζο εποχής. Στη Βρετάνη του 1770 μια ζωγράφος αναλαμβάνει το γαμήλιο πορτρέτο μιας γυναίκας που αρνείται να παντρευτεί, όμως ο πίνακας πρέπει να ολοκληρωθεί χωρίς εκείνη να το γνωρίζει. Βραβείο σεναρίου στις Κάνες για ένα παθιασμένο ρομάντζο εποχής.

Gemini Man
Ο Ανγκ Λι καθοδηγεί τον Γουίλ Σμιθ σε περιπετειώδες sci-fi. Ένας στυγερός ελίτ δολοφόνος ο Χένρι, δέχεται την επίθεση ενός μυστηριώδη παρείσακτου ο οποίος προσπαθεί να τον σκοτώσει. Τότε μαζί με τους αδίστακτους συνεργάτες του θα προσπαθήσει να βρει ποιος ήταν, με τις έρευνές να τους οδηγούν σε μια απίστευτη ανακάλυψη: πρόκειται για τον ίδιο τον Χένρι κατά 25 χρόνια όμως νεότερο.

Η Οροσειρά των Ονείρων
Πολιτικό ντοκιμαντέρ του Χιλιανού Πατρίσιο Γκουσμάν. Το τελευταίο μέλος μιας τριλογίας που συνδέει την ανάγκη διατήρησης της ιστορικής μνήμης με το φυσικό τοπίο της Χιλής. Εδώ στο επίκεντρο τοποθετείται η οροσειρά Κορδιλιέρα των Άνδεων που αποτελεί σημείο αναφοράς της χώρας, με τον Γκουσμάν να αντλεί έμπνευση από το επιβλητικό τοπίο και εξερευνά τη σχέση του ανθρώπου με το χρόνο και τη φύση.

Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα
Βιογραφία δια χειρός Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ («Οι Ζωές των Άλλων»). Ένας νεαρός φοιτητής Καλών Τεχνών ερωτεύεται μια συμφοιτήτριά του, όμως ο καθηγητής και διάσημος γιατρός πατέρας της απορρίπτει την επιλογή της κόρης του. Ορκίζεται τότε να καταστρέψει τη σχέση τους, αγνοώντας όμως πως οι ζωές τους είναι ήδη συνδεδεμένες με ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό.

Ντιέγκο Μαραντόνα
Ο οσκαρικός Ασίφ Καπάντια («Amy») συναντά το πλέον αμφιλεγόμενο ποδοσφαιρικό είδωλο. Μέσα από υλικό συνολικής διάρκειας 500 ωρών από το αρχείο του Μαραντόνα, το οποίο προβάλλεται δημόσια για πρώτη φορά, ξεδιπλώνεται η πολύπλευρη προσωπικότητα του ποδοσφαιριστή μέσα και έξω από το γήπεδο. Με αφετηρία την 5η Ιουλίου 1984, τη μέρα που ο παίκτης υπέγραψε με τη Νάπολι, παρακολουθούμε την ανέλιξη του Αργεντινού στην κορυφή μέχρι τη στιγμή που έφτασαν τα πρώτα μαύρα σύννεφα στη ζωή του.

Σον το Πρόβατο: Φαρμαγεδών
Ο Σον συναντά τους εξωγήινους. Ένα παράξενο πλάσμα εμφανίζεται από το πουθενά και φέρνει αναστάτωση στα πρόβατα της φάρμας. Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα εξωγήινο με απίστευτες δυνάμεις, το οποίο σύντομα θέλουν να αποκτήσουν οι άνθρωποι μιας σατανικής εταιρίας. Τότε ο Σον κάνει τα αδύνατα δυνατά για να το προστατέψει.

Ο Κυνηγός της Νύχτας
Αστυνομική περιπέτεια με τον Χένρι Κάβιλ. Μια επικίνδυνη συνωμοσία συνδέει έναν ταλαιπωρημένο αστυνομικό και το σώμα που υπηρετεί με έναν αυτόκλητο τιμωρό, οι οποίοι αναζητούν έναν άρρωστο άντρα ο οποίος συνδέεται με απαγωγές και δολοφονίες γυναικών.

Che: Μονοπάτια, αποτυπώματα, αινίγματα
Ντοκιμαντέρ πάνω στην πολιτική κληρονομιά του Τσε Γκεβάρα. Μέσα από συνεντεύξεις ανθρώπων που γνώρισαν τον Τσε Γκεβάρα, σε έξι χώρες που απλώνονται από τη Βολιβία έως το Μεξικό, η ταινία φιλοτεχνεί ένα ολοκληρωμένο πορτραίτο πάνω στη ζωή του επαναστάτη.

Κινηματογράφος

Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Ο Γιόακιν Φίνιξ είναι ο Joker και ο Χρήστος Λούλης ο Γιάνης Βαρουφάκης στους κινηματογράφους αυτήν την εβδομάδα.

Ενήλικοι στην Αίθουσα
Ο Κώστας Γαβράς και ένα πολυσυζητημένο πολιτικό θρίλερ. Τι ακριβώς συνέβη πίσω από τις κλειστές πόρτες του Eurogroup φιλοδοξεί να αποκαλύψει ο σπουδαίος βετεράνος σκηνοθέτης με τη νέα του ταινία η οποία εμπνέεται από το βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη «Ανίκητοι Ηττημένοι». Στο φιλμ βλέπουμε πώς κάτω από την πίεση των Ευρωπαίων εταίρων, ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας καλούνται να πάρουν μια σειρά ιστορικών αποφάσεων για τον τρόπο διάσωσης της ελληνικής οικονομίας.


Joker
Χρυσό Λιοντάρι για έναν κόμιξ ήρωα έτοιμο για Όσκαρ. Ποιος ήταν ο περιβόητος αντίπαλος του Batman προτού μεταμορφωθεί σε δολοφονικό γελωτοποιό; Τι ήταν εκείνο που γέννησε μέσα του το μίσος; Τις απαντήσεις δίνει ο σκηνοθέτης Τοντ Φίλιπς («Hangover», «Σκυλιά του Πολέμου»), ο οποίος μας συστήνει στον Άθρουρ Φλεκ, έναν απομονωμένο και περιθωριοποιημένο άντρα με ψυχολογικά προβλήματα ο οποίος σε όλη του τη ζωή βιώνει τον εξευτελισμό και τη μοναξιά. Οι απανωτές αποτυχίες τον τσακίζουν συναισθηματικά με αποτέλεσμα να έρθει η στιγμή που θα τον οδηγήσει σε βίαιο ξέσπασμα.

Αμερικάνικο Όνειρο
Δράμα προσφυγικής επιβίωσης. Μια ανύπαντρη μητέρα από τη Ρουμανία βρίσκεται στις ΗΠΑ όπου και εργάζεται ως αποκλειστική νοσοκόμα με προσωρινή βίζα. Στην προσπάθειά της να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για το παιδί της, αποφασίζει να παντρευτεί έναν ασθενή για να εξασφαλίσει την παραμονή της στη χώρα. Όμως οι διαδικασίες απόκτησης πράσινης κάρτας δεν είναι τόσο απλές όσο προσδοκούσε.

Το Αυγό
Φόνος στις στέπες της Μογγολίας. Ένας νεαρός αστυνομικός φυλάει σκοπιά στη σκηνή ενός εγκλήματος με θύμα μια γυμνή γυναίκα. Εκεί φτάνει μια ντόπια για να τον βοηθήσει, αλλά πλησιάζουν ο ένας τον άλλο και τελικά περνούν το βράδυ μαζί, με αποτέλεσμα εκείνη να μείνει έγκυος. Θα καταφέρει όμως να του το πει και να τον κρατήσει κοντά της;

Κινηματογράφος

To χολιγουντιανό αλά γαλλικά μιούζικαλ του Ζακ Ντεμί με την Κατρίν Ντενέβ, την Φρανσουάζ Ντορλεάκ, τον Μισέλ Πικολί, την Ντανιέλ Νταριέ και τον Τζιν Κέλι υπό τους ήχους της υποψήφιας για Οσκαρ μουσικής του Μισέλ Λεγκράν. Σε επανέκδοση - όνειρο.

Οί δίδυμες Ντελφίν και Σολάνζ, δασκάλα χορού και δασκάλα μουσικής και φιλόδοξη συνθέτρια αντίστοιχα, ονειρεύονται μια ζωή γεμάτη τέχνη και έρωτα στο Παρίσι, μακριά από την ασφυκτική «μικρή» ζωή στο λιμάνι του Ροσφόρ. Ο Ετιέν και ο Μπιλ, χορευτές ενός περιοδεύοντα θιάσου που θα φτάσει στο λιμάνι του Ροσφόρ για το Σαββατοκύριακο ονειρεύονται ένα κόσμο γεμάτο όμορφα κορίτσια και ξεγνοιασιά, μια ακόμη σελίδα στο μεγάλο βιβλίο της ελεύθερης ζωής τους. Ο ναύτης Μαξάνς ονειρεύεται το «Ιδανικό θηλυκό» που το έχει ζωγραφίσει με τη μορφή της Ντελφίν, χωρίς όμως να την έχει συναντήσει ποτέ στη ζωή του. Ο Σιμόν Νταμ (με το αστείο όνομα) ονειρεύεται τη γυναίκα που αγάπησε και έχασε πριν δέκα χρόνια - θυμάται ότι είχε δύο δίδυμα κορίτσια από μια προηγούμενη σχέση και μάλλον βρίσκεται στο Μεξικό. Και ο «Αμερικάνος στη Γαλλία» Αντι Μίλερ περιοδεύει ως διάσημος πιανίστας, ανίκανος να αντιληφθεί πως αυτό που δεν ήξερε ότι ονειρευόταν βρίσκεται στη γωνιά του δρόμου έξω από ένα σχολείο στο πολύβουο, ειδικά αυτές τις μέρες, Ροσφόρ.

Στις «Δεσποινίδες του Ροσφόρ», ο Ζακ Ντεμί, τρία χρόνια μετά το θρίαμβο του «Οι Ομπρέλες του Χερβούργου», συνεχίζει κι αυτός να ονειρεύεται το μεγάλο «αμερικάνικο» μιούζικαλ, έτσι όπως το «ενορχήστρωσε» από την αρχή ο ίδιος ως άρρηκτο κομμάτι της φιλμογραφίας του για να το στείλει ξανά πίσω στη συνέχεια ως μία διαρκή έμπνευση για όλα τα «La La Land» (δείτε μόνο την αρχική σκηνή και στις δύο ταινίες) της μετέπειτα χολιγουντιανής φαντασμαγορίας.

Σε τόνους πιο ανάλαφρους και λιγότερο πολιτικούς από τις «Ομπρέλες του Χερβούργου», με προφανείς φόρους τιμής σε εμβληματικά χολιγουντιανά μιούζικαλ (το «On the Town» των Τζιν Κέλι και Στάνλεϊ Ντόνεν είναι κάτι που έρχεται αμέσως στο μυαλό και όχι μόνο λόγω της παρουσίας αυτοπροσώπως του Τζιν Κέλι), με το τζαζ μελόδραμα του Μισέλ Λεγκράν να δίνει «φωνή» σε κάθε μικρή ή μεγάλη περιπέτεια των ηρώων του και μια παλέτα που ακόμη κι αν δεν ήξερες ότι 1000 παραθυρόφυλλα βάφτηκαν παστέλ από την αρχή για τις ανάγκες της ταινίας, είσαι σίγουρος πως βγήκε από το εργαστήριο ενός ζαχαροπλαστείου, οι «Δεσποινίδες του Ροσφόρ» τραγουδούν όπου βρεθούν κι όπου σταθούν για τα παιχνίδια της μοίρας, το τυχαίο και εκείνες τις δεύτερες ευκαιρίες που με τον δικό τους τρόπο αποτελούν και την ευθεία γραμμή σε όλο του έργο του Ζακ Ντεμί.

Από το κλασικό τραγούδι των διδύμων που σε λάιτ μοτίφ που διαρκεί σε όλη την ταινία και αποθεώνει στην κινηματογραφική ιστορία ό,τι υπέροχο θα συνέβαινε στις οθόνες του κόσμου αν η πραγματική αδερφή της Κατρίν Ντενέβ, Φρανσουάζ Ντορλεάκ δεν σκοτωνόταν σε αυτοκινηστικό δυστήχημα τρεις μήνες μετά την έξοδο της ταινίας, μέχρι το σπαραξικάρδιο τραγούδι του Μαξάνς (ο πανέμορφος Ζακ Περέν πριν γίνει παραγωγός) που αναρωτιέται αν η κοπέλα που έχει φτιάξει στο μυαλό του βρίσκεται δίπλα του ή πολύ μακριά του, ο Ζακ Ντεμί γράφει στις «Δεσποινίδες του Ροσφόρ» το λιμπρέτο μιας ολόκληρης γενιάς που αναζητά μια καινούρια αρχή στο φινάλε των 60s. Ο ενθουσιασμός του είναι μεγαλύτερος από τη ευκολία με την οποία τελικά ενώνει τις διαφορετικές ιστορίες του «θιάσου» του και θα μπορούσε κανείς να τον κατηγορήσει ξανά και ξανά για το γεγονός ότι μερικές φορές δεν χρειάζεται να τα πείς όλα τραγουδιστά για να ακουστούν δυνατά.

Στο κέντρο μιας σκηνής που επίτηδες θυμίζει σκηνικό, ενώ είναι πραγματική τοποθεσία και ενός θιάσου που, εκτός από την Ντανιέλ Νταριέ, δεν τραγουδάει κανείς με τη φωνή του, σε ένα technicolor κομμάτι φιλμ που μελαγχολεί από την ίδια του τη μελωδία και χορεύει εκεί ακριβώς που δεν θα περίμενες ποτέ ότι αυτό θα συνέβαινε στην αληθινή ζωή, κάπου ανάμεσα στις αριστουργηματικές και διαχρονικές «Ομπρέλες του Χερβούργου» και στο ακραιφνώς πιο μαχαίρι-στην-καρδιά και τολμηρό «Ενα Δωμάτιο στην Πόλη» του 1982, οι πιο φλύαρες και υπερβολικά χολιγουντιανές αλά γαλλικά και ευπρόσδεκτα ρετρό «Δεσποινίδες του Ροσφόρ» είναι περισσότερο απ’ όλα μια ταινία που δεν θα σταματήσει ποτέ να ονειρεύεται.

Επιβεβαιώνοντας με έναν φευγαλέο, σαν μια παρτιτούρα μουσικής που την παίρνει ο αέρας και την προσγειώνει στα πόδια του ανθρώπου που από τύχη θα αγαπήσεις περισσότερο στη ζωή σου, και επίμονο τρόπο τη δύναμη ενός σινεμά που μπορεί να οφείλει σχεδόν τα πάντα στην εικόνα του, αλλά το happy end του - όπως και στη ζωή - γράφεται καλύτερα off-screen.

Γαλλία. 1967. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS.

Κινηματογράφος

Αφιέρωμα «Πρώτη Ώρα Σινεμά: Κινηματογράφος και Εκπαίδευση» στις Νύχτες Πρεμιέρας 

Για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας (18 - 29 Σεπτεμβρίου ) φιλοξενεί μια ξεχωριστή ενότητα προβολών κοινωνικού χαρακτήρα η οποία υλοποιείται στο Πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Όλες οι ταινίες του αφιερώματος προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με ελεύθερη είσοδο και σε αίθουσες προσβάσιμες.

Αυτή την φορά, στο επίκεντρο του αφιερώματος βρίσκεται η εκπαίδευση, η οποία αποτελεί από μόνη της μια ευρεία και αστείρευτη θεματική δεξαμενή που έχει τροφοδοτήσει και συνεχίζει να τροφοδοτεί και να εμπνέει αναρίθμητες ταινίες διαφορετικής προέλευσης και διαφορετικού είδους. Η παρούσα επιλογή στοχεύει να ευαισθητοποιήσει αλλά και να ενημερώσει σε βάθος τους θεατές για θέματα όπως η περιθωριοποίηση των ανηλίκων, ο σχολικός εκφοβισμός (school bullying), η επιτακτική ανάγκη για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, η σχέση και τα αντανακλαστικά της εκπαίδευσης απέναντι στις μειονοτικές ομάδες και η πολύπλευρη έννοια της διαφορετικότητας εντός του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

Από το Αφγανιστάν μέχρι το Ισραήλ και από την Ιρλανδία μέχρι την Αργεντινή και την Βουλγαρία, το αφιέρωμα επιχειρεί να καλύψει ένα οικουμενικό φάσμα των σύγχρονων προκλήσεων που έχουν να αντιμετωπίσουν τα σημερινά παιδιά αλλά και οι ενήλικοι που συνδράμουν στην καλλιέργεια και διαμόρφωσή τους.

Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα:

Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου

Κινηματογράφος ΔΑΝΑΟΣ - αίθουσα ΔΑΝΑΟΣ 2

19:00 ΓΟΥΡΟΥΝΙ / THE PIG / PRASETO (2019, Βουλγαρία / Ρουμανία, 96')

Σκηνοθεσία: Ντραγκομίρ Σόλεβ

Ο κεντρικός μας χαρακτήρας συστήνεται με την πλάτη στην κάμερα. Με το κεφάλι χαμηλωμένο, τρέχει να γλιτώσει. Το υπέρβαρο σώμα του κρύβεται σε σκοτεινούς διαδρόμους. Και το ψευδώνυμο που του φόρεσαν οι συμμαθητές του: «Γουρούνι». Νταρντενικής αισθητικής προσωπογραφία του εκφοβισμού, τρομερά κοντά και εκκωφαντικά παραπλήσια στο τέρας που θεριεύει μπροστά στο μίσος για το διαφορετικό.

Προλογίζει η ψυχολόγος, παιδοψυχολόγος και συγγραφέας Αλεξάνδρα Καππάτου.

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου

Κινηματογράφος ΔΑΝΑΟΣ - αίθουσα ΔΑΝΑΟΣ 2

18:00 ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ / SCHOOL LIFE / IN LOCO PARENTIS (2016, Ιρλανδία / Ισπανία, 100')

Σκηνοθεσία: Νιάσα Νι Χίναν, Ντέιβιντ Ρέιν

Με επίκεντρο τον εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας ενός ζευγαριού καθηγητών σε ένα εσωτερικό σχολείο της Ιρλανδίας, ερχόμαστε σε επαφή µε ένα συγκινητικό σχόλιο για τον κύκλο της ζωής στα θρανία και τη θέση εκπαιδευτή και εκπαιδευόµενου σε αυτή.

Προλογίζουν οι εκπαιδεύτριες ειδικής αγωγής, Δάφνη Σαμαρά και Βιργινία Τσίτα.

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου

Κινηματογράφος IDEAL

17:00 ΖΟΕΛ / JOEL (2018, Αργεντινή, 100')

Σκηνοθεσία: Κάρλος Σορίν

Σε μια κωμόπολη της Παταγονίας ένα ζευγάρι μαθαίνει πως το αίτημά του για να υιοθετήσει παιδί έγινε αποδεκτό. Ο εννιάχρονος Ζοέλ φέρνει αρχικά ευδαιμονία στην οικογένεια, αλλά σύντομα σκορπίζει τον προβληματισμό όταν το σχολείο και η τοπική κοινωνία ενοχλούνται από την παρουσία του. Ένας κρατικός μηχανισμός που μπερδεύει την Πρόνοια με την διοικητική διεκπεραίωση και η βαθιά ριζωμένη παθογένεια μιας μικροαστικής κοινότητας μπαίνουν στο στόχαστρο ενός πολύπειρου βλέμματος που γνωρίζει να εστιάζει με πυγμή στα πιο δύσκολα ερωτήματα.

Προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου και ψυχολόγος, Νεκτάριος Σάκκας.

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου

Κινηματογράφος IDEAL

17:15 ΧΩΡΙΣ ΨΕΓΑΔΙ / FLAWLESS / HANESHEF (2018, Ισραήλ / Γερμανία, 97')

Σκηνοθεσία: Σαρόν Μεϊμόν, Ταλ Γκρανίτ

Τρεις 17χρονες είναι διατεθειμένες να φτάσουν στα άκρα προκειμένου να εναρμονιστούν με τα αδυσώπητα πρότυπα ομορφιάς που επιβάλλει ο σχολικός περίγυρος. Μία όμως εξ αυτών έχει επιπλέον να διαχειριστεί το μυστικό πως έχει γεννηθεί αγόρι. Μια ανάλαφρη νεανική κομεντί παίρνει διαστάσεις θρίλερ καθώς η εύθραυστη διαφορετικότητα συγκρούεται με την κουλτούρα ακραίου ανταγωνισμού που ανθεί στην κοινωνία του Ισραήλ.

Προλογίζει η Υπεύθυνη Ανάπτυξης Κοινότητας της Colour Youth, Μαρία Jack Σακκιώτη.

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου

Κινηματογράφος IDEAL

18:00 ΤΟ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ / THE ORPHANAGE / PARWARESHGHAH (2019, ∆ανία / Γερµανία / Γαλλία / Λουξεµβούργο / Αφγανιστάν, 90')

Σκηνοθεσία: Σαρµπανού Σαντάτ

Στο υπό σοβιετική κατοχή Αφγανιστάν, ένα χαµίνι οδηγείται σε ορφανοτροφείο για να βρει εκεί τη φιλία, την ιδεολογική κατήχηση, τον έρωτα. Κι όποτε τα πράγματα δυσκολεύουν, γίνεται ήρωας των δικών του Bollywood φαντασιώσεων. Νεορεαλισµός, κινηµατογραφοφιλία, μια χώρα στο μεταίχµιο, η φαντασία ως λυτρωτική απόδραση και ένα φινάλε - γροθιά σε ένα φιλµ ενηλικίωσης που δε μοιάζει µε κανένα άλλο.

Προλογίζει ο προγραμματιστής αφιερωμάτων και ειδικών προβολών του Φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας, Θοδωρής Καραμανώλης.

Κινηματογράφος

Πρόγραμμα : Ταινίες : Πρώτη Ώρα Σινεμά: Κινηματογράφος και Εκπαίδευση
Ζοέλ / Joel
23/09/19, 17:00, IDEAL

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
Σε μια κωμόπολη της Παταγονίας ένα ζευγάρι μαθαίνει πως το αίτημά του για να υιοθετήσει παιδί έγινε αποδεκτό. Ο εννιάχρονος Ζοέλ φέρνει αρχικά ευδαιμονία στην οικογένεια, αλλά σύντομα σκορπίζει τον προβληματισμό όταν το σχολείο και η τοπική κοινωνία ενοχλούνται από την παρουσία του. Ένας κρατικός μηχανισμός που μπερδεύει την Πρόνοια με την διοικητική διεκπεραίωση και η βαθιά ριζωμένη παθογένεια μιας μικροαστικής κοινότητας μπαίνουν στο στόχαστρο ενός πολύπειρου βλέμματος που γνωρίζει να εστιάζει με πυγμή στα πιο δύσκολα ερωτήματα. Προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου και ψυχολόγος, Νεκτάριος Σάκκας.​ Είσοδος ελεύθερη

ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ | 2018 | ΕΓΧΡΩΜΟ | DCP | 100΄ | ΙΣΠΑΝΙΚΑ

Σε μια χιονισμένη άκρη της επαρχιακής Παταγονίας, ένα ζευγάρι δέχεται μια κρατική κλήση πως βρέθηκε απάντηση στο αίτημά τους για υιοθεσία. Είναι ο 9χρονος Τζοέλ με το αινιγματικό παρελθόν αλλά και το μάλλον
βέβαια έκνομο μέλλον, αν συνεχίσει να τριγυρίζει τα αναμορφωτήρια και τις προσωρινά ανάδοχες οικογένειες. Όμως ο ερχομός του μικρού θα διαταράξει τη ζωή του ζευγαριού και θα επηρεάσει τις λειτουργίες του σχολείου και της κοινότητας.

Υπόκωφος μα κραταιός θρίαμβος για τον πολύπειρο Κάρλος Σορίν, που φτιάχνει ένα τρίγωνο του Διαβόλου (κρατική ανεπάρκεια, μικροαστική κοινότητα, ζευγάρι), εντοπίζει θαυμαστά τα διλήμματα του, αγριότερου, θρίλερ της καθημερινότητας, σκοπεύει εστιασμένα σε δύσκολα ερωτήματα αναζητώντας προσωπικές απαντήσεις και καταθέτει με πυγμή αλλά και αμφισημία μομφή εναντίον ενός Κράτους που μπερδεύει την ανθρωποκεντρική Πρόνοια με την διοικητική διεκπεραίωση. Επίσημη συμμετοχή στο Ρότερνταμ, έπαθλο καλύτερου σεναρίου στο φεστιβάλ της Αβάνα. Η.Δ.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Carlos Sorín
ΣΕΝΑΡΙΟ: Carlos Sorín
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Iván Gierasinchuk
ΜΟΥΣΙΚΗ: Nicolás Sorin
ΜΟΝΤΑΖ: Mohamed Rajid
ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Joel Noguera, Victoria Almeida, Diego Gentile , Ana Katz, Emilce Festa, Gustavo Daniele

ΚΑΡΛΟΣ ΣΟΡΙΝ
75χρονος Αργεντίνος σκηνοθέτης, φίλος από τα παλιά με τις «Ελάχιστες Ιστορίες» (2003) του που είχαν πρωτοπαρουσιαστεί εδώ στις «Νύχτες Πρεμιέρας». Το «La Pelicula del Rey» (1986) είχε κερδίσει καλύτερο ντεμπούτο στην Βενετία, το 1989 σκηνοθέτησε τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις στο «Χαμογέλαστε Παρακαλώ», ενώ το «El Gato Disaparece» (2011) σάρωσε τα βραβεία της αργεντίνικης Ακαδημίας.

Κινηματογράφος

Η Καρδερίνα
Από Χρήστο Μήτση 

Από τα πλέον πολυσυζητημένα αμερικανικά μυθιστορήματα της δεκαετίας, η βραβευμένη με Πούλιτζερ «Καρδερίνα» της Ντόνα Ταρτ («Ο μικρός φίλος», «Η μυστική ιστορία») είναι μια σοφά εκσυγχρονισμένη ντικενσική ιστορία ενηλικίωσης. Πλήθος χαρακτήρων, θριλερικές ανατροπές, ανεκπλήρωτοι έρωτες, κοινωνική κριτική και πίσω απ’ όλα αυτά μια συγκινητική ματιά στην απώλεια, στη δύναμη της τέχνης και της μνήμης αλλά και στην αναζήτηση αξιών σε έναν υπό κατάρρευση κόσμο.

Η μεταφορά της στην οθόνη διά χειρός του οσκαρικά υποψήφιου Πίτερ Στρον («Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι», «Το Χρέος», «Ο Χιονάνθρωπος») ασθμαίνει βαριά, προσπαθώντας να χωρέσει μια λογοτεχνική περιπέτεια χιλίων σελίδων σε 150 κινηματογραφικά λεπτά. Μια περιπέτεια που διατρέχει το χώρο (Νέα Υόρκη, Λας Βέγκας, Άμστερνταμ) και το χρόνο (τουλάχιστον μία δεκαετία), ακολουθώντας τον Θίο Ντέκερ· έναν 13χρονο, του οποίου η ζωή ανατρέπεται όταν η μητέρα του σκοτωθεί σε τρομοκρατική επίθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης κι εκείνος υιοθετηθεί από την πλούσια οικογένεια ενός συμμαθητή του, χωρίς να αποκαλύψει σε κανέναν το μυστικό της «Καρδερίνας».

Πρόκειται για τον πολύτιμο, αριστουργηματικό πίνακα ζωγραφικής του Φλαμανδού Κάρελ Φαμπρίτσιους, τον οποίο έχει «φυγαδεύσει» κρυφά από το κατεστραμμένο κτίριο.

Το πλούσιο ιδεών λογοτέχνημα διασκευάζεται σεναριακά με πιστότητα κι έναν δραματικό τυφλοσούρτη, ο οποίος αφήνει στο μοντάζ και στη «σπαστή», χρονικά μη γραμμική αφήγηση την αβάσταχτη υποχρέωση να διατηρήσουν ψηλά την ένταση. Η προσεγμένη παραγωγή (υποδειγματική δουλειά στη φωτογραφία από τον Ρότζερ Ντίκινς) δεν επιτρέπει, ευτυχώς, στο βραδυκίνητο και μεγάλο σε διάρκεια δράμα να καταρρεύσει, με τον Τζον Κρόουλι («Brooklyn») να περιορίζεται στη στείρα εικονογράφηση μιας βαρυφορτωμένης και υπερβολικά ευνοημένης από συμπτώσεις (η αποκάλυψη της απιστίας, η επανασύνδεση με τον Μπόρις) πλοκής.

ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 149΄.

Κινηματογράφος

Τα δύο μεγάλα αφιερώματα που δεν πρέπει να χάσετε στις 25ες Νύχτες Πρεμιέρας
Από Γιάννη Καντέα-Παπαδόπουλο 

Μετά το πανηγυρικό άνοιγμα της αυλαίας στο Παλλάς στις 18/9 και την προβολή των «Παρασίτων», της ταινίας του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο, η οποία απέσπασε τον φετινό Χρυσό Φοίνικα, οι Νύχτες Πρεμιέρας (18-29/9) μπαίνουν στο καθαυτό τους πρόγραμμα. Κρατήστε λοιπόν τα must-see που σας συγκεντρώσαμε εδώ και δώστε βάση στα δύο μεγάλα αφιερώματα του φεστιβάλ, με ταινίες δίχως ψεγάδια.

Το ξύπνημα της άνοιξης: άγρια άνθη του τσέχικου Νέου Κύματος
«Οι Έρωτες μιας Ξανθιάς»

Την ώρα που ο κόσμος θαύμαζε το ριζοσπαστικό σινεμά των auteurs της νουβέλ βαγκ, σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα γεννιόταν το κίνημα που ανανέωσε εις βάθος την 7η τέχνη στα ’60s. Στην τότε Τσεχοσλοβακία, το καθεστώς αποφάσισε να χαλαρώσει τον έλεγχο στη διαδικασία παραγωγής των ταινιών, δίνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί μια χρυσή γενιά σκηνοθετών. Ονόματα όπως ο Μίλος Φόρμαν («Οι Έρωτες μιας Ξανθιάς», Άστορ, 20/9) και ο Γιαν Νέμετς («Η Αναφορά για το Πάρτι και τους Καλεσμένους», Odeon Όπερα 1, 23/9) αναστάτωσαν το ευρωπαϊκό σινεμά, γνωρίζοντας ακόμη κι εμπορική επιτυχία – στη συνέχεια ο Φόρμαν βρήκε βέβαια καλλιτεχνική διέξοδο στις ΗΠΑ.

Στο αφιέρωμα των Νυχτών Πρεμιέρας συγκεντρώνονται 12 σπουδαία φιλμ εκείνης της περιόδου, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το βραβευμένο με Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας «Ο Άνθρωπος που Έβλεπε τα Τρένα να Περνούν» (Γίρι Μένζελ, Δαναός 1, 24/9), το πρωτοποριακό animation «Ο Υπέροχος Βαρόνος Μινχάουζεν» (Κάρελ Ζέμαν, Δαναός 2, 28/9) και τον… μακάβριο «Αποτεφρωτή» (Γουράι Χερζ, Ιντέαλ, 23/9).

Αστικοί μύθοι: το ανυπέρβλητο σινεμά του Έντουαρντ Γιανγκ
«Μια Λαμπρότερη Καλοκαιρινή Μέρα»

Συνήθης ύποπτος στις απανταχού λίστες κριτικών και κινηματογραφιστών με τις καλύτερες ταινίες των τελευταίων δεκαετιών, ο πρόωρα χαμένος σκηνοθέτης (1947-2007) από την Ταϊβάν έβαλε για τα καλά τη χώρα του στον κινηματογραφικό χάρτη και το όνομά του δίπλα σε εκείνα των σπουδαίων δημιουργών. Οι Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζουν στο αθηναϊκό κοινό το σύνολο της φιλμογραφίας του, από το οποίο δεν πρέπει να χάσετε τα συγκινητικά αριστουργήματα «Μια Λαμπρότερη Καλοκαιρινή Μέρα» (Ιντεάλ, 22/9) και «Και Ένα... Και Δύο... Οικογενειακοί Ρυθμοί» (Άστορ, 20/9).

© 2017 Forwoman.gr
facebook_page_plugin
Τα cookies βοηθάνε στην καλύτερη εμπειρία σας στην περιήγηση της ιστοσελίδας μας, συνεχίζοντας συμφωνείτε με τη χρήση τους.